Warning: session_start(): open(/var/cpanel/php/sessions/ea-php56/sess_n4fmi0if5ls9hqmok13132r8r3, O_RDWR) failed: Disk quota exceeded (122) in /home/sondaki2/public_html/index.php on line 9
Tüm zamanların otomobil satış rekoru 2023'te kırıldı

Tüm zamanların otomobil satış rekoru 2023'te kırıldı

EKONOMİ 16.12.2023, 16:18
Tüm zamanların otomobil satış rekoru 2023'te kırıldı

2023 yılı sona ererken otomotiv sektöründe tüm problemlere rağmen tarihi rekorlar gelmeye başladı. 1 milyon 200 bin satış rakamı ile tüm zamanların rekorunu kıran otomobil piyasası, 2024 yılında ise yüzde 40 daralma bekliyor.İZMİR (İGFA) - İzmir Ege Medya Platformu üyesi gazeteci ve yazarlar ile bir araya gelen Ermat Otomotiv Satış Direktörü Orhan Ekinci, bütün krizlere rağmen 2023 yılında otomobil pazarında tüm zamanların satış rekorlarının kırıldığını söyledi. 

İzmir Ege Medya Platformu üyesi gazeteci ve yazarlar sektörel buluşmalar kapsamında Ermat Otomotiv'e misafir oldu. İzmir Ege Medya Platformu Başkanı Ahmet Kaplan moderatörlüğünde gerçekleştirilen buluşmada son zamanların en çok tartışılan otomobil piyasasına ilişkin çarpıcı bilgiler veren Ermat Otomotiv Satış Direktörü Orhan Ekinci, otomobil sektörünün Covid 19, çip krizi, tedarik ve stok sorunu gibi pek çok nedenden dolayı uzun süredir inişli çıkışlı bir yol izlemesine karşın 2023 yılında tüm zamanların satış rekorlarının kırıldığını açıkladı. 

TÜRKİYE TARİHİNİN EN YÜKSEK SATIŞ RAKAMI 

Sektöre ve çalışmalarına ilişkin açıklamalarda bulunan Orhan Ekinci, “2023 yılında bütün olumsuzluklara rağmen Türkiye tarihinin en yüksek satış rakamlarına ulaşıldı. Tarihimiz boyunca bu rakamı görmedik. Ocak - Kasım 2023 tarihleri itibariyle 1 milyon 73 bin sıfır araç satıldı. Aralık 2023 sonu itibariyle araç satışının 1 milyon 200 bini geçmesi bekleniyor. Böyle bir rakamı Türkiye’de ilk kez gördük. Şimdiye kadar Türkiye’de en iyi durumda en yüksek satış adedimiz 960 bini buldu. Oysa bu yıl rekorlar kırıldı. 22 yıldır otomotiv sektöründeyim. Bu satış rakamına ulaşan daha önce böyle bir rekor görmedim. Ancak bu süreçte zaman zaman fiyat kontrolünün kaybolduğu bir tablo da yaşadık. Bunda otomobilin bir yatırım aracı haline gelmesi önemli etken oldu. Diğer taraftan 1,5- 2 yıldan bu yana ertelenen talebinde bu döneme denk gelmesi fiyat artışlarında etken oldu” dedi. 

2024’TE YÜZDE 40 DARALMA BEKLENİYOR 

Otomobil piyasasında 2024 yılı beklentilerini de paylaşan Orhan Ekinci, “Finans kaynağının darlığı ve kredi faizlerinin yüksek olmasından kaynaklı arz ve talebin düşeceği öngörüleri var. Dolayısıyla 2023 yılı için 1 milyon 200 bin olması beklenen rakamın 2024 yılında şok bir düşüşle 700 binlere kadar ineceği öngörülüyor. Bu rakamlar bize pazarda gelecek yıl büyük bir daralma yaşanacağını gösteriyor. 2024 yılında pazarda yüzde 40 daralma bekleniyor” açıklamasını yaptı. 

KİŞİ BAŞINA DÜŞEN ARAÇ SAYISINDA AVRUPA’NIN ÇOK GERİSİNDEYİZ 

Artan nüfusla birlikte araç talebinin de arttığını kaydeden Satış Direktörü Orhan Ekinci otomobil piyasasına yönelik yaptığı açıklamalarda şu görüşlere yer verdi: 

“Avrupa’da bin kişiye düşen otomobil sayısı 400-500 iken, ülkemizde bin kişiye düşen araç sayısı daha 70-80’lerde seyrediyor. Bu konuda gidilecek çok yol var. Türkiye’de araç pazarı çok büyük potansiyel barındırıyor. Ülke olarak değil 1 milyon 200 bin, 2 milyonu dahi bulabiliriz. Otomobil pazarımızın potansiyeli çok yüksek ama tabi ekonomik dengelerde zorluklar var. Kişi başına düşen araç sayısında Avrupa’ya göre henüz çok gerilerdeyiz. 

İZMİR’DE OTOMOTİV PAZARI HIZLI BÜYÜYOR 

İzmir’de satılan toplam araç sayısı 2022’de Türkiye pazarının yüzde 5. 67’sine denk geliyordu. Bu yıl ise bu rakamlar yaklaşık olarak yüzde 7’lere kadar yükseldi. Yani Türkiye’de satılan her bir aracın yaklaşık yüzde 7’si İzmir’de satılıyor. Bu rakamın yüksek olması İzmir’in fazla göç almasıyla da bağlantısı var. 

TÜRKİYE PAZARI ÇOK BÜYÜK 

Türkiye araç pazarı henüz potansiyeline ulaşmış değil. Rakamlara baktığımızda Avrupa’da kişi başına düşen otomobil sayısı 5’te birine ancak geliyor. Türkiye’de kişi başına düzen otomobil sayısı 170’lerde. Avrupa’da ise bu sayı 600’lerde. Burada alınması gereken çok yol var. Türkiye bu anlamda büyük bir potansiyele sahip. Halkımızın otomobile erişimi için bazı destekler gerekiyor. Özel teşvikler ve matrah düzenlemeleri gerekiyor. Şu anda Türkiye’de otomobil vergileri çok yüksek. Devletin en büyük gelir kaynakları otomotiv sektöründen. Ancak bu alanda yeni düzenlemelere ihtiyaç olduğu da bir gerçektir. 

DACİA DUSTER TÜRKİYE’DE ÜRETİLECEK 

Türkiye’de çok yakın zamanda Reno’nun en üst düzey yöneticileri tarafından bir toplantı yapıldı. 2027 yılına kadar Reno ve Dacia’nın yol haritası çizildi. 2024 yılında Dacia’nın amiral gemisi Duster modeli Haziran’dan sonra Türkiye’de üretilecek. Bu konuyla ilgili 400 milyon Euro ilave yatırım yapılacak. Marka artık Dacia markasından çıkıp Reno Duster olarak marka ismi değişecek. 

ELEKTRİKLİ ARAÇLARA İZMİR’DE BÜYÜK İLGİ VAR 

Türkiye’de satılan elektrikli araçlara İzmir’de büyük ilgisi var. İzmirlinin ekonomik yapısı, hayata bakışı, sosyo ekonomik kültürel yapısından kaynaklı olarak bu tür yenilikler İzmir’de çok büyük ilgi görüyor. Dolayısıyla tüm markalarda elektrikli aracın en fazla satıldığı illerin başında İzmir geliyor. 

FOSİL YAKITLI ÜRETİM SONA ERECEK 

2030-2024 yıllarında fosil yakıtın bitirilmesi yönünde irade var. Bu anlamda Reno ilk elektrikli araç üreten firma oldu. Benzinli mazotlu otomobiller olmayacak. Şu anda elektrikli araçlara çok yoğun ilgi var. Önümüzdeki yıl Türkiye’de satılacak olan araçların yaklaşık yüzde 10’nu elektrikli araç olması bekleniyor. 

SATILAN 2. EL ARAÇLARIN YÜZDE 65’İ 15 YAŞ VE ÜSTÜ ARAÇLAR 

Türkiye’de Ağustos ayında 3 milyon 500 bin adet noter kanalıyla ikinci el otomobil satışı olmuş. Bu çok ciddi bir rakam. Bu satışın yüzde 65’i 15 yaş ve üstü araçlardan oluşuyor. Bunun ekonomik gelişmelerle ve gelir dağılımı ile yakından ilgisi var. Türkiye’de otomobil pazarının ancak yaklaşık yüzde 20-30’u yenidir. Ağırlık yüksek yaş grubu araçlarda. 

TÜRKİYE’DE ŞARZ İSTASYONU ORANI YÜZDE 2 

Türkiye’de elektrikli araç başına düşen şarz istasyonu sayısı Avrupa’da 13, Türkiye’de ise bu rakam 2. Ancak Avrupa’da satılan elektrikli araç sayısı Türkiye’nin 13 katı kadar. Şu an için Türkiye’de şarz istasyonu yeterli. Türkiye’de 3.700 Şarz istasyonu var. Birkaç marka da hızlı bir şekilde şarz istasyonu kurmak için çalışmalar yapıyor. 

FİYATLAR ARTACAK 

Şu anda otomobil almak için doğru zaman. Otomobil fiyatları çok ciddi artacak. Çünkü son 3 ayda stoklar boşaldı. 2024’te sıfırdan başlayalım denildi. Ocak ayında eldeki bu stoklar tamamen bitecek. Dolayısıyla 2024 yılında otomobil fiyatları yüzde 10 ile 15 arasında artacak. Otomobil almak için tam zamanı. 

“6 BİN KM KARARININ UZATILMASINI OLUMLU KARŞILIYORUZ” 

Otomotiv sektörü olarak biz 6 ay 6 km kararının uzatılmasını olumlu buluyoruz. Çünkü sanal bir fiyat artışı ve spekülasyonlar oluyordu. Bizden otomobil alanlar bizden daha yüksek fiyata satıyordu. Bu sanal fiyat artışları bizi de rahatsız ediyordu. Bu nedenle de biz bu karardan ve bunun uzatılmasından memnuniyet duyduk. Sonuçta Otomotiv sektöründe yaşanan karmaşaya ve fiyat istikrarsızlığına karşı hükümetin bazı kararlar alması mesela 6 ay 6 bin km gibi birtakım sınırlamalar getirmesi sektörümüz tarafından olumlu karşılandı. Bu kararlar sektöre istikrar getirdi.” 

TÜRKİYE’DE BİRİNCİ SIRADA 

Ermat olarak faaliyetlerinden de bahseden Orhan Ekinci, İzmir’de 9 farklı plazada faaliyet yürüttüklerini kaydederek şöyle devam etti; “3 farklı lokasyonda Reno, Dacia, Cherry, BYD ve Mitsubishi İzmir bayiliklerimiz var. Çiğli, Bornova, Gaziemir merkezlerimiz var. Balçova ve Tire gibi satış noktalarımız var. İzmir merkezli yerel bir firmayız. Türkiye’de en çok Dacia satan firma olarak birinci sıradayız. Türkiye’deki Pazar yapısı ve nüfusa bağlı olarak Reno markası satışında ise ilk 5’te yer alan bir firmayız. BYD yeni bir oyuncu ama Kasım ayında ilk satışı başladı. Yoğun ilgi var. İkinci el otomobil alımı da yapıyoruz. Türkiye’nin en büyük yedek parça toptan satışı yapan markalardan biriyiz. Yedek parça ithalat ve ihracatımız var. Ermat sigorta yatırımımız var.” 

Toplantıya Ermat Otomotiv Satış Müdürleri Ece Toprakdeviren, Yiğit Coşkun, Esin Buzkanlı, Serkan Örak ve Tuğba Karaduman’da katılarak kendi alanlarıyla ilgili bilgiler verdiler. 

Yorumlar (0)
15
açık
Namaz Vakti 03 Aralık 2024
İmsak 06:34
Güneş 08:05
Öğle 12:59
İkindi 15:22
Akşam 17:43
Yatsı 19:09
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 13 35
2. Fenerbahçe 13 32
3. Samsunspor 14 29
4. Eyüpspor 14 23
5. Beşiktaş 13 22
6. Göztepe 13 21
7. Başakşehir 13 19
8. Rizespor 13 19
9. Sivasspor 14 18
10. Konyaspor 14 18
11. Antalyaspor 13 17
12. Trabzonspor 13 15
13. Gaziantep FK 13 15
14. Kasımpasa 13 15
15. Alanyaspor 13 14
16. Kayserispor 13 12
17. Bodrumspor 14 11
18. Hatayspor 13 8
19. A.Demirspor 13 2
Takımlar O P
1. Kocaelispor 14 29
2. Bandırmaspor 14 28
3. Karagümrük 14 27
4. Erzurumspor 14 25
5. Igdir FK 14 22
6. Keçiörengücü 14 21
7. Boluspor 14 21
8. İstanbulspor 14 20
9. Ankaragücü 14 20
10. Ahlatçı Çorum FK 14 20
11. Ümraniye 14 19
12. Gençlerbirliği 14 19
13. Pendikspor 14 19
14. Esenler Erokspor 14 18
15. Şanlıurfaspor 14 18
16. Amed Sportif 14 18
17. Manisa FK 14 17
18. Sakaryaspor 14 17
19. Adanaspor 14 8
20. Yeni Malatyaspor 14 -3
Takımlar O P
1. Liverpool 13 34
2. Arsenal 13 25
3. Chelsea 13 25
4. Brighton 13 23
5. M.City 13 23
6. Nottingham Forest 13 22
7. Tottenham 13 20
8. Brentford 13 20
9. M. United 13 19
10. Fulham 13 19
11. Newcastle 13 19
12. Aston Villa 13 19
13. Bournemouth 13 18
14. West Ham United 13 15
15. Everton 13 11
16. Leicester City 13 10
17. Crystal Palace 13 9
18. Wolves 13 9
19. Ipswich Town 13 9
20. Southampton 13 5
Takımlar O P
1. Barcelona 15 34
2. Real Madrid 14 33
3. Atletico Madrid 15 32
4. Athletic Bilbao 15 26
5. Villarreal 14 26
6. Mallorca 15 24
7. Osasuna 15 23
8. Girona 15 22
9. Real Sociedad 15 21
10. Real Betis 15 20
11. Sevilla 15 19
12. Celta Vigo 15 18
13. Rayo Vallecano 14 16
14. Las Palmas 15 15
15. Leganes 15 15
16. Deportivo Alaves 15 14
17. Getafe 15 13
18. Espanyol 14 13
19. Valencia 13 10
20. Real Valladolid 15 9